Kahramanları Özel Gereksinimli Bireyler Olan Çocuk Kitaplarının 7.Sınıf Öğrencilerinin Tutumu Üzerindeki Etkisi: Mersin Örneği

Authors

  • Ebru Başarı ebru33
  • Ömer Faruk ERAYTAÇ
  • Bora Başarı
  • Yağmur ŞAHİN

Keywords:

Özel Gereksinimli Bireyler, Bireyler Çocuk Edebiyatı

Abstract

Kahramanları özel gereksinimli bireyler olan çocuk edebiyatı eserlerinin, 7.sınıf öğrencilerinin özel gereksinimli bireylere karşı tutumunu belirlemeyi amaçlayan bu araştırmada nicel ve nitel veri toplama tekniklerinin birlikte kullanıldığı karma desen kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bölümünde “ön test ve son test tek gruplu deneysel model” kullanılmıştır, nitel bölümünde ise betimsel analiz yapılmıştır. 7.Sınıf öğrencilerin özel gereksinimli bireylere karşı tutumunu belirlemek amacıyla Arkadaşlık Aktivite Ölçeği dağıtılarak ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin nicel değerlendirmesinde elde ettiğimiz veriler SPSS programında analiz edilmiş olup, ön test ve son test puanları arasındaki farklara (p<.05) anlamlılık düzeyinde bakılarak karşılaştırılmıştır. Çalışmanın sonunda ön test ve son test tutum eğilim puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık (p<.05) olduğu tespit edilmiştir. Kitap değerlendirme formlarında çalışma grubundaki öğrencilerin verdikleri ifadelerde en çok tekrarlanan “arkadaşlık, dostluk, sevgi, empati, anlayış, duyarlılık, umut” değerleri olmuştur. Bu durum kahramanları özel gereksinimli bireyler olan çocuk edebiyatı eserlerinin 7.sınıf öğrencilerinin; özel gereksinimli bireylere karşı daha olumlu tutum geliştirme üzerinde etkiye sahip olduğunu, empati duygusu geliştirdiğini, özel gereksinimli çocuklarla arkadaşlık yapmaktan daha az çekineceklerini ortaya koymuştur

References

Ağır (2020), Bütünleşik Beden Eğitimi Dersi ve Yaratıcı Drama Eğitiminin Ortaokul Öğrencilerinin Özel Gereksinimli Akranlarına Yönelik Tutumları Ve Empati Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul Gedik Üniversitesi, Sağlık Bilimler Enstitüsü, İstanbul

Ayral, M., Özcan, Ş., Can, R., Ünlü, A., Bedel, H., Şengün, G., ... & Çağlar, K. (2015). Normal gelişim gösteren öğrencilerin özel gereksinimli öğrencilere bakışını etkileyen etkenler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.

Sucuoğlu, B., & Özokçu, O. (2005). Kaynaştırma öğrencilerinin sosyal becerilerinin değerlendirilmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(01), 41-65.

Kabasakal, Z., Girli, A., Okun, B., Çelik, N., vd. (2008). Kaynaştırma Öğrencileri, Akran İlişkileri Ve Akran İstismarı. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi(23).

Arslantaş, Pürsün ve Aydoğmuş (2021) Ortaokul Öğrencilerinin Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumları (Araştırma makalesi) Türk Akademik yayınları Dergisi, 2021; 5(1): 134-157

Özbek, M. (2005). İnsan ilişkilerinde empatinin yeri ve önemi. In Journal of Social Policy Conferences (No. 49). Istanbul University.

Özer, D. S., Süngü, B., & Şılak, B. (2005). Engelliler için beden eğitimi ve spor. Araştiran Öğretmen, 35.

Acat, M. B., & Aslan, M. (2012). Yeni bir değer sınıflaması ve bu sınıflamaya bağlı olarak öğrencilere kazandırılması gereken değerler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(2), 1461-1474.

Tavuş, Z. G. (2015). Gülten Dayıoğlu'nun hikayelerinin değerler eğitimi açısından incelenmesi.

Baysal, N. (2013). Ortaokul sosyal bilgiler derslerinde değerler eğitimi uygulamalarının öğretmenler yönüyle değerlendirilmesi (Master's thesis, Eğitim Bilimleri Enstitüsü).

Gümüş, S. (2017). Değerler eğitimi bağlamında Aytül Akal‟ ın çocuk romanlarının analizi (Yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.

Kaya ve Erdem (2020) Çocuk Edebiyatı Eserlerinin 7.Sınıf Öğrencilerinin Empati Becerisinin Gelişimine Etkisi (Araştırma Makalesi) YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 2020; 17(1):79-114

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles