Lise Öğrencilerinin Demokrasi ve İnsan Hakları Anlayışı (Tarsus Örneği)

Authors

Keywords:

Demokrasi ve insan hakları, Aile, Okul, Sosyal ortam, Sanal ortam

Abstract

Bireyin topluma iyi ve nitelikli bir vatandaş olarak katılmasını sağlamak, devletin önemli görevleri arasında yer alır. Bu çalışmanın amacı lise düzeyindeki öğrencilerin insan hakları ve demokrasi konusu hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden olan durum çalışması tercih edilirken, veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniği kullanılmıştır. Çalışma lise öğrencilerine uygulanırken katılımcılar belirlenirken amaçlı örneklem yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya 7 gönüllü lise öğrencisi katılım sağlamıştır. Elde edilen verilerden araştırmacılar bağımsız olarak kodlar çıkarmış, bu kodlar tablolar haline getirilmiştir. Katılımcılardan elde edilen ev ortamındaki demokrasi ve insan hakları ile ilgili kodlar,  “Evet “Eşitlik” “Saygı duymak” ve “Hür irade” olarak belirlenmiştir. Katılımcıların Okul ortamındaki demokrasi ve insan hakları ile ilgili kodlar “Evet” “Arkadaşlarımın görüşü” “Saygı duymak” “Eşitlik” “Arkadaş görüşü” ve “Önem vermek” olarak oluşturulmuştur. Katılımcıların Sosyal ortamınızdaki demokrasi ve insan hakları ile ilgili kodlar “ Evet”, “ Saygı duymak” ve “Hür irade” şeklinde tespit edilmiştir. Katılımcıların “Sanal ortamındaki görüş ve tercihlerine ortamdakilerin saygı duyması ile ilgili kodlarına bakıldığında “Evet” kodu ön plan acıkmaktadır. Demokratik ortamlarda yetişen bireylerin öz güven gelişimlerinin daha sağlıklı olacağı düşünülmektedir

References

Akdağ, H., & Taşkaya, S. M. (2011). Vatandaşlık ve insan hakları eğitiminin sosyal bilgiler öğretimindeki yeri. Sosyal bilgilerin temelleri. R. Turan ve K. Ulusoy (Ed), Ankara: PegemA Yayıncılık.

Akbaş, T. T. (2011). Algılanan Kişi-Örgüt Uyumunun Örgütsel Vatandaşlık Davranışları Üzerindeki Etkisi: Görgül Bir Araştırma. Yönetim Bilimleri Dergisi, 57-81.

Şen, A. (2020). İnsan Hakları, Çocuk Hakları ve İnsan Hakları Eğitimi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 462-482.

Yıldırım, B. & Aslan, H. (2019). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet: Ortak Bir Kader Mümkün Mü? Nasıl Bir İlişki, Ne Çeşit Bir Etkileşim? Toplum ve Sosyal Hizmet, 30(2), 643-664

Tosun, F. Ç. (2021). Türk eğitim politikalarında sosyal adalet ve eşitlik. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 348-368.

Var, E. Ç., & Temiz, R. (2020). Beliren Yetişkinlerin Yaşam Görüşünün Varoluşçu Bakış Açısıyla İncelenmesi. Türkiye Sağlık Bilimleri ve Araştırmaları Dergisi, 3(1), 19-33.

Subaşı, M. ve Okumuş, K. (2017). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Durum Çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.

Acun, İ. Demir, M. & Göz, N. L. (2010). Öğretmen adaylarının vatandaşlık yeterlilikleri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. Journal of Social Studies Education Research, 1(1), 107- 123.

Güven, S. (2013). İlköğretim ders programlarının öğrenciye kazandırılması hedeflenen değerler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 6(14), 355- 374

Bakırtaş, T. (2019). Ergenlik Döneminde Bilişsel Faktörlerin Karar Verme Sürecine Etkisinin Din Psikolojisi Yönünden İncelenmesi (Adapazarı Örneğinde) (Doctoral dissertation, Sakarya Üniversitesi (Turkey).

Arslan, M. C. (2012). İlköğretim okul müdürlerinin demokratik tutum ve davranışlarının öğretmen motivasyonu ve öğrenci başarısına etkisi (Master's thesis, Sosyal Bilimler Enstitüsü).

Demircioğlu, I. H. Mutluer, C. ve Demircioğlu, E. (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının demokratik öğretmen nitelikleri hakkındaki görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(2), 577-586.

Solmaz, D. Y., Güven, G., & Uğur, M. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Okulların Karakter Eğitimi Yetkinliği İle İlgili Görüşlerinin Belirlenmesi. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 80-91.

Mumcu, H. E. (2011). Açık ve Kapalı Beceri Gerektiren Sporları İcra Eden Sporcuların Kişilik Tiplerinin Güdülenmeleri Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara: Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Anabilim Dalı.

Göker, Göksel, Doğan, Âdem ve Demir, Mustafa (2010). Ağ Toplumunda Sosyalleşme Ve Paylaşım: Facebook Üzerine Ampirik Bir Araştırma, e-Journal of New World Sciences Academy, C.5, S.2, ss.183-206

Downloads

Published

2024-11-30

Issue

Section

Articles